Oldal kiválasztása

2023. november 1. napjától a Facebook hazánkban is elérhetővé tette előfizetéses szolgáltatását. A szolgáltatás bevezetésének az oka, az Európai Unió Bíróságának (Court of Justice of the European Union) un. előzetes döntéshozatali eljárásban 2023. július 4. napján hozott ítélete, amelyben megállapította, hogy sérti az Európai Unió adatvédelmi szabályait, ha egy ingyenes szolgáltatást kizárólag olyan módon lehet igénybe venni, hogy azért cserébe a felhasználó átadja személyes adatait és nincs lehetőség arra, hogy ezen adatok átadása nélkül is igénybe vehesse a szolgáltatást.

A személyes adatok köre ebben az esetben jellemzően a böngészési előzmények, kedvelések, követések, csoport tagságok, érdeklődési körök és személyes tulajdonságok (nem, iskolai végzettség, lakóhely, stb.), amelyek lehetőséget biztosítanak a felhasználó profilozására és így a részére targetált, tehát célzott hirdetések megjelenítésére.

Most már megvan a lehetőségük a felhasználóknak, hogy igénybe vegyék a Facebook (és a Meta csoporthoz tartozó platformok) szolgáltatásait, személyes adataik átadása nélkül is.

HA FIZETNEK A SZOLGÁLTATÁSOKÉRT.

Eddig is fizetett mindenki, méghozzá a személyes adataival, mivel ezek felhasználása biztosította a Facebook számára a bevételi forrást.

EZ CSERÉLHETŐ MOST PÉNZRE.

Tehát eddig átadtuk az adatainkat EZZEL FIZETTÜNK, cserébe „ingyenesen” pontosabban ELŐFIZETÉSI DÍJ NÉLKÜL használtuk a szolgáltatást és az adataink felhasználásával a Facebook a hirdetőktől beszedte a pénzt, most ha nem akarunk hirdetéseket, akkor nekünk kell közvetlenül megfizetni a szolgáltatás ellenétékét, vagyis a Facebook használatát.

TEHÁT ADATAINK HELYETT PÉNZT IS ADHATUNK.

Az Európai Unió Bíróságának ítélete szerint a Facebookhoz hasonló online közösségi hálózat szolgáltatásainak ingyenessége ellenére annak felhasználója észszerűen nem számíthat arra, hogy a hozzájárulása nélkül e közösségi hálózat üzemeltetője a hirdetések személyre szabása céljából feldolgozza e felhasználó személyes adatait. Az ilyen felhasználó érdekei és alapvető jogai elsőbbséget élveznek az üzemeltetőnek a tevékenységét finanszírozó hirdetések ilyen személyre szabásához fűződő érdekével szemben, így a GDPR általános adatvédelmi rendelet szerint az ebből a célból végzett adatkezelés nem lehet a Facebook vagy reklámozó jogos érdeke.

A Facebook a fenti ítélet és adatvédelmi rendelkezéseknek való megfelelés céljából lehetővé tette, hogy előfizetéses szolgáltatás keretében lemond az adataink gyűjtéséről, míg az ingyenes használat ellenértéke továbbra is az, hogy a részünkre célzott hirdetések jelennek meg a begyűjött és monitorozott adataink alapján.